De Blauwe Knoop geeft gas in de Antwerprace

Het begon allemaal op de vrijdagavond op weg naar Terneuzen; Sinds de mast er in het voorjaar afgeweest is, zijn het top-en stoomlicht dood. Dat zag de politie te water ook en die vond het nodig om na veel machtsvertoon een proces verbaal uit te schrijven. De opbrengst zal niet voldoen om de verstookte brandstof van te betalen.
Goed, de volgend ochtend was dit weer vergeten totdat bleek dat ik de grootzeilen in Rotterdam had laten liggen.  Gelukkig mochten we het dacron toerzeil van de Kymera lenen, waarvoor ik Jan de Bruin hartelijk dank.
Op de startlijn stond 2 knopen tegenstroom en 5 knopen tegenwind. We bleven boven de lijn naast de boei en door op het laatste moment te vallen maakten we een prima start. Als 5e boot over de lijn en redelijk vrij. De Zeilmakerij.com, een Dufour 34 Performance die ongelofelijk maar waar dezelfde CR3 rating als ons heeft, bood vanaf het begin goed partij en het was in het kruisrak stuivertje wisselen. Door in het reachrak naar Hansweert als eerste de spi te trekken konden we afstand nemen. De Zeilmakerij drong echter aan we verdedigden tactisch totdat we bij Walsoorden (geheel overbodig) door een begeleidingsboot naar de verkeerde stuurboordzijde gedirigeerd werden. De Zeilmakerij moest daar ook naar toe maar door een bakboord/stuurboord situatie moest ie terug overstag en mocht daar blijven varen. Nu waren we onze controle kwijt. We zetten de achtervolging in maar de Zeilmakerij liep langzaam uit.

Toen ze voorlangs gingen riepen ze dat we een boei gemist hadden en wezen op hun protestvlag. Op een van de kaartjes aan boord bleek er inderdaad een groene ton niet ingetekend te zijn maar die lag 5 mijl terug en we hebben er helemaal geen voordeel door verkregen.

We dachten dat de Zeilmakerij dat protest wel zou intrekken indien wij hen voor zouden laten gaan. Er waren geen achtervolgende First’s in zicht dus wij dachten comfortabel een 2e plek in de CR3 te varen en de beste First te worden. De wedstrijd werd ingekort en wij finishten om 16h10 en 40 seconden, 4 minuten achter de Zeilmakerij en een half uur voor de volgende First 31.7

We zijn daarna direct terug richting Hansweert gevaren nadat onze Belgen in Lillo van boord gingen. De deceptie de volgende ochtend was groot toen we niet in de uitslagen voor kwamen.  De Zeilmakerij had het protest toch doorgezet. Ze staan natuurlijk in hun recht maar hier werden we echt niet vrolijk van. Enfin, ik hoop dat de Zeilmakers er gelukkig van zijn geworden en zich trots voelen dat ze zoveel beter kunnen zeilen dan de Knopen. Hoewel de Knopen geen gehandicapte zeilers zijn, is er wel enige motivatie gegroeid om de Zeilmakers in de ORC eens een 31.7 spiegel te tonen.
Met dank aan Jan de Bruin van de Kymera hebben we ook laten zien dat je dus ook met een dacron toerzeil hard kunt gaan.  Ik heb ondanks de kleine deconfitures heerlijk gezeild en dank de Knopen en het Comité voor deze fijne dag. 

Wim Hermans

Nog geen reacties.

Geef een reactie