ONK tijdens de Deltaweek 2011 (Vanuit de kuip vd Magnifique)

Op vrijdag zijn we gestart voor de Veronica race met 8 31.7’s. Na overleg met het wedstrijdcomitee werd wijselijk beslist om de wedstrijd binnen te varen op de Oosterschelde en niet buiten op de Roompot. Er werd namelijk pieken van 25 knopen wind voorspelt en met 2 aan boord was dit net het limiet. Dit bleek een goede beslissing te zijn aangezien er buiten finaal tot 30knopen wind is gemeten aan boord van de Wemeldinges (First 34.7).

Blauwe Knoop had een goede start me een kleine knik en dit toonde zich onmiddellijk met enkele lengtes voorsprong op de anderen. Na het volgen van enkele boeien hebben Blauwe Knoop, Magnifique en Bloody Mary een discutabele fout gemaakt in het lezen van het parcours waardoor we één boei niet hebben gerond (R34). Dit werd ons aangeroepen onder de vorm van protest wanneer we de groep kruisten op de terugweg. Het gaat over komma’s maar dit zouden we aan de jury overlaten hoe we dit feitelijk moesten lezen. We konden enkel constateren dat Blauwe Knoop verder uitliep door zijn uitstekende boothandeling, mooi om te zien hoe ze dit deden onder hun twee! We hadden training tekort dat was duidelijk.

Op de terugweg lag Blauwe Knoop eerst met Magnifique erachter zich en daarachter de verdere groep. Op het vaarwater “Roompot” kon je twee opties kiezen, je ging naar het diepe voor meer stroming mee of je ging naar de plaat voor minder golfslag. Wij hadden problemen om een juiste ritme te vinden op de golven waardoor de Bloody Mary, Quintessens en Baan Chang toch wel dichterbij konden komen. De voorsprong was voldoende om in die volgorde te finishen.

Na twee uur deliberatie van de jury kreeg niemand ongelijk maar dit leidde tot volgende beslissing, Blauwe Knoop, Magnifique en Bloody Mary werden achter de de boten geklasseerd die de R34 wel hadden genomen. Daarop besliste Wim om een RAF in te dienen waardoor de Blauwe Knoop zich terugtrok uit de wedstrijd. Dit gaf volgend resultaat met een proficiat aan Quintessens!

Zeilno

W. Hermans, First31.7

raf

12,0

Na de Duo op vrijdag was het Zaterdag en Zondag de tijd voor het hoogte punt, het Open Zeeuws Kampioen schap. Dit is ontstaan nadat de organisatie v.d. Deltaweek mij had gebeld op donderdag of er toch nog voldoende deelnemers zouden zijn voor een geldig Kampioenschap. Helaas hadden we maar 10 deelnemers en kon er geen geldig ONK gevaren worden.

Zaterdagmorgen werd onze laatste bemanningslid Patrick gewogen en konden we vroeg weg om op tijd bij de Klapbrug te zijn van de Zeelandbrug.

De bemanning v.d. Magnifique bestaat uit

JD (Schipper eigenaar) – Frank Huige(voordekker) – Jan Sanders(pit) – Maurits Homan & Patrick de Pree (spi en genua trim) – Maxime van Pelt (Gr zeil & tactiek).

De 1e wedstrijd start om 10:00 ten Oosten v.d. Brug ter hoogte v.d. EV 4

Roy van Aller de wedstrijd leider had wat moois voor ons in petto.

Eerst nog wat oefen rondjes gedaan voor de start, een tactische bespreking van onze tacticus Maxime en dan starten (wind tussen 20-28kn).Het zou een steekspel worden met de stroom en de wind want bij manche 1en 2 was het opkomend water.

We waren goed weg aan de pin-end en liepen hoog en hard. Roy en zijn team hadden 2x upwind –downwind uit de hoge hoed getoverd.

We kwamen met genua 3 als 1e bij de boven boei met de Blauwe Knoop op onze hielen. We hadden niets anders verwacht J. In het 2e rak shift de wind en het comité greep direct in en voordat we bij de beneden boei waren werd de boven boei alweer verlegt en werd de nieuwe koers mooi meegegeven. We kwamen weer als 1e aan de boven boei en nu onder spi weer terug, waar we als 1e finishten.

Het eerste paaltje was binnen! Op naar de volgende.

Nadat iedereen door de finish was werd er weer z.s.m. gestart.

2e manche met twee lussen weer gestart maar niet bij de pin end. We waren niet zo goed weg wat toch wel heel belangrijk is bij deze rondjes. Blauwe Knoop had deze keer wel de pin end en kwam zo enkele bootlengtes beter uit de start. Blauwe Knoop kwam als eerste ronde de boei, wij als tweede en Villa First als derde, dit bleef zo tot aan de finish. Tijdens de eerste down wind was het duidelijk dat de nieuwe genua erop moest.

De stand tussen Magnifique en de Blauwe Knoop was gelijk 1 – 1.

Race 3. Er werd gekozen voor drie lussen. De wind was intussen opnieuw aangesterkt en wij kozen opnieuw voor onze genua 3, Blauwe Knoop hield zijn genua 1.

De stroming was intussen gedraaid en het was zaak om niet te vroeg te starten met afgaand tij. Sommige schepen verslikten zich hier soms in.

Start wederom aan de pin end en goed weg en we liepen goed hoog en hard en kwamen als 1e bij de boven boei en hielden de voorsprong vast tot de finishlijn. Blauwe Knoop met zijn genua 1 bleef uitstekend varen met toch beduidend meer wind. Villa First was opnieuw 3e.

De afstanden tussen start en bovenwindse boeien werden wel iets langer wat het ook spannender maakte. We kregen terug drie lussen.

De Blauwe Knoop had blijkbaar in de 4e manche een misser want hij werd op de finishlijn verslagen door de Javelin, die het ook steeds beter ging doen

Magnifique 1e , Semper Fi tweede en Villa First bleef steady op plek 3. De Knopen had hun aftrek wedstrijd want ze eindigden op een 6de plaats.

Over deze dag waren we 1e , BlauweKnoop 2e en Villa First knap 3e . Semper Fi vocht samen met Baan Chang (ex Primetime) voor de plaatsen 4 & 5.

Zaterdagavond gezellig samenzijn op de Klassen borrel en nog even napraten.

Op zondagmorgen was de wind variabel met veel winddraaiingen en light-medium condities.

Voor de start tactische bespreking baan doornemen en vooral de rust bewaren en enkel maar cijfers als uitslag en geen letters! Met de 7 knopen wind was het goed anticiperen op alle windshifts

Deze dag 3 manches met zeer wisselende wind. We zaten in de 1e race niet zo goed en overzeilden het bovenwindse merk en ronden in de middenmoot. De 2de ronde overzeilen we de boventon (mede door windshift) en gaat Villa First aan de leiding, Blauwe Knoop als tweede. Tijdens de 3e boeironding neemt Blauwe Knoop ons mee in een loefduel en gaan er verschillende boten ons voorbij want wij zeilden totaal niet waar we naar toe wilden. Semper Fi kon hier lachend een 2e plaats innemen.

Van zodra Blauwe Knoop zijn koers hernam was het duidelijk dat het veld zich opsplitste, de grootste pak naar de brug toe, Villa First, Semper Fi, Blauwe Knoop en wij zo snel mogelijk naar de finish. Ondertussen viel de wind er helemaal uit waardoor alles terug op een dubbeltje uitkwam. Villa First had een comfortabele voorsprong opgebouwd maar niets is gespeeld zolang je niet over de lijn bent.

Wij pikten een grote windshift mee waardoor de koers naar de boei onmiddellijk kon aangezeild worden. Blauwe Knoop nam daardoor de leiding in deze wedstrijd en was het een gevecht tussen Magnifique en de Villa First voor de 3e en de 4de plaats. Wij kwamen boven de Villa First uit op de lijn waardoor wij op volle snelheid de lijn overgingen en zo toch nog een derde plaats konden meepikken.

Dit zou onze aftrek wedstrijd worden en het zou ons niet meer gebeuren om de Knopen op te zoeken. Dit had ons in 2009 de zege gekost.

De 2 laatste wedstrijden van deze dag hebben we dan ook overtuigend gewonnen en toen we zagen dat de Knopen nog een 4e plek scoorden was de buit binnen.

Roy van Aller en zijn team hebben deze 2 dagen perfecte banen uitgelegd en goed geanticipeerd op de winddraaiingen. Het was een plezier om dergelijke wedstrijden te zeilen in eenheidsklasse.