Techniek & Tactiek

Techniek – Powerpoint presentatie over hard varen.
Download bovenstaande powerpoint om meer te weten te komen over het harder varen met een 31.7. Deze presentatie staat ook vol met handige tips en tricks.

Techniek  – Verslag van het vervangen van het saildrive rubber van een First 31.7
Download bovenstaand PDF-bestand voor meer informatie.

Techniek –  Aansluiten van een multiplexer op de Villa First 
Je hebt van die mensen die altijd maar weer iets erbij kopen omdat ze denken dat het dan beter gaat of omdat het zo leuk is!
Ik ben gestart met een Furuno plotter binnen, marifoon RS8300, Sailcomp tactisch kompas en een Raymarine set met log,diepte,wind,multidisplay en stuurautomaatST4000.
Op zich al aardig wat techniek die aan elkaar moet worden geknoopt.
Daar komt dan later nog een laptop bij waar je een interface voor nodig hebt.
Tot zover alles OK
Een discussie volgt over een navigatie instrument in de kuip al of niet mobiel.
Alles in overweging genomen heb ik gekozen voor een vaste Navmannplotter 5607 met AISontvanger in de kuip aan bakboord.
Daar heb ik geen seconde spijt van gehad want je raakt geen kaart meer aan, je kan zo`n beetje alles vanuit de kuip doen.
En dan wil je dat ook allemaal op de pc zien en dat alles met elkaar communiceerd.
Daar heb je dus een multiplexer met AIS voor nodig.
Voorjaar 2009 een Miniplex-AIS NMEA-0183 multiplexer van Shipmodule aangeschaft bij Jos Boone.
Hoofddoel was in ieder geval de AIS ook op de laptop te zien zodat je binnen ook je route kan bepalen en navigeren op de laptop met WinGPS Voyager
Dat bleek nog niet zo eenvoudig te zijn, ik snapte van de configuratie die via de pc verloopt helemaal niks.
Nou geef ik niet zo snel op maar na diverse keren een paar uur prutten ga je toch denken; hier heb ik me toch op verkeken.
Met behulp van Dien(Boone) en de uitstekende support van Shipmodule is het me toch gelukt en als het klaar is het altijd logisch.
Uiteindelijk kan ik nu op de laptop alle instrumenten aflezen inclusief AIS en als ik wil de stuurautomaat aansturen en dat kan ik ook met de plotter binnen.
op de multidisplay in de kuip kan ik ook alles zien van alle gevers en routes ook van de Sailcomp op de mast.
Op de Navmann zie ik behalve AIS ook alle data van de instrumenten.
Voor de nieuwsgierigen onder ons download bovenstaand pdfbestand

Techniek – Polairdiagram
Om de beste prestaties uit de boot te kunnen halen is kennis over het polair diagram essentieel. Onderstaand polair diagram van de 31.7 laat zie welke snelheden bij een bepaalde windhoek en windsnelheid behaald dient te worden.

Polar_Diagram_First_317

Polairdiagram_317_num (1)

Polairdiagram_317_graph

 

Eén reactie op “Techniek & Tactiek”

  1. Dirk Van Brempt 26 april 2014 at 10:03 #

    Goedemorgen,

    Ik bezit een 31.7 Met een mastval van 65cm en een prebent van 5cm.Volgen mij is de mastval van 65 cm te groot.De mast staat in het achterste gat van de mastrail (de opening het dichtst tegen de tafelpoot).De voorstag staat in de middenste gat.Hoe los ik dit op?
    V1 en V2 handlos maken,achterstag beetje los,tige boven de tafel welke de spie vasthoud lossen,mast losmaken in de rail en deze naar midden plaatsen, mast vast zetten .Tige handvast draaien (boven tafel) ,voorstag naar voorste gat.
    V1 en V2 op spanning zetten?
    bedankt dirkvanbrempt@skynet.be BRIGAND/nieuwpoort

Geef een reactie