Wedstrijdverslag Team Big Time

Team Big Time doet dit jaar voor het tweede seizoen mee aan de winterwedstrijden. Met de derde overall plaats vorig jaar was de lat voor dit jaar direct al hoog weggelegd. Net zoals het mooie weer blijkbaar traditie is bij de eerste wedstrijd is ons team ook weer doorgegaan met een andere traditie; zaterdag zeiltraining en ’s avonds teambuilding in de kroeg.

Zaterdag was het team al in de ochtend compleet in Port Zelande. Na een lekker kopje koffie (ja Wim, wij hebben nog wel koffiebekers aan boord ;-)) zijn we het water opgegaan. Deze dag hebben we voornamelijk gebruikt om te trainen op snelheid in de tack’s icm de genua 1 en op de loefdrops. Ondanks dat het NSR de laatste wedstrijd was ons team was iedereen vrij snel weer in vorm.

Terug in de haven hebben we de tijd nuttig besteed aan het schoonmaken van het onderwaterschip. Marc was onze held van de dag door met wetsuit aan het koude water in te duiken. Deze actie leidde vrijwel direct tot meerdere aanvragen voor een schoonmaakbeurt, gelukkig liet Marc zich niet van zijn stuk brengen en is het bij de Big Time gebleven!

Na een prima maaltijd in Le Bateau is koers gezet naar Ouddorp waar we Hotelletje hadden geboekt. Net als vorig jaar was de weg naar discotheek “de Kreek” al weer snel gevonden. Compleet was de pret toen bleek dat Paul en Martin van de andere Big Time (J-109  van Rein Bakker) ook een biertje waren gaan drinken. Ondanks ons relatief jonge team in de klasse wisten we de gemiddelde leeftijd van deze tent goed omhoog te halen,  dit mocht de pret echter niet drukken. Een enkeling wist het zelfs tot vier uur te rekken die avond, het zal dan ook niet verbazen dat het ontbijt wat slaperige hoofdjes kande.

We moesten de eerste wedstrijd duidelijk nog even inkomen. Onze start was ronduit dramatisch, als een na laatste over de lijn. Gelukkig waren we in staat om toch de nodige boten te pakken al in het eerste kruisrak. Bij de laatste bovenboei lagen we uiteindelijk nog vierde, maar op een hele korte afstand op de First One en de Baan Chang. Dit was onze kans om alsnog de top 3 in te komen! De actie zat weer goed in de boot en er werd actief getrimt op die spi, dan net nog even die maar graden hoger naar de boei in plaats van diep varen naar het schip. Uiteindelijk bleek het precies voldoende om zowel de First One als de Baan Chang te kloppen, de knopen hadden hun eerste paaltje van het seizoen direct te pakken.

De tweede wedstrijd hadden we een matige start, op tijd op de lijn maar net geen vrije wind en dan teveel boten naast je om weg te kunnen klappen. Deze pot zaten we wat sneller voorin het veld dan de eerste.Door een BB-SB situatie waarbij de L’eau de Wii op het laatste moment wegklapte moesten we toch nog uitwijken, dit kwam deze boot op een strafrondje te staan (inderdaad eentje met de nieuwe regel). We wisten deze wedstrijd te eindigen op een derde plaats achter de knopen en de First One.

De laatste wedstrijd zou voor ons het beste resultaat brengen. We een goede start, op tijd over de lijn helemaal tegen het schip met vrije wind. Al bij de eerste boeironding lagen we eerste. Nu was dit ons wel vaker gebeurd maar meestal slaagden de knopen er dan vervolgens weer in om ons in een van de volgende rakken te verslaan, aangezien het potje 4 rondes was wisten we dat dit nog zeker geen gewonnen wedstrijd was. We zijn verdedigend gaan varen op de knopen door steeds mee te klappen in het kruisrak. Bij de laatste benedenboei zat er nog een knoop in de spival waardoor we de spi niet goed binnen konden trekken, gelukkig kregen we de knoop er wel weer redelijk snel uit maar ook dat kostte ons weer een paar meter. Bij de laatste boventon lagen we nog steeds eerste, toch wisten de knopen onze zenuwen nog wel te activeren door in het laatste spirak in te lopen op ons. Er volgde ook nog een laatste schijnbeweging van de knopen om ons aan het twijfelen te brengen of het nu 4 of 5 rondjes moeten zijn maar gelukkig hadden we dit keer wel goed op het bord gekeken. Uiteindelijk gingen we als eerste over de lijn en ook ons eerste paaltje van dit seizoen een feit.

Al met al een fantastische zeildag gehad met een sterk veld, dit beloofd veel voor de komende winterwedstrijden. Ons team heeft er zin in!